گرانی بلیت سینما با فیلم بیمخاطب بازی دوسر باخت است/یک دور باطل!
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۳۵۲۳
امیرحسین علم الهدی عضو شورای سیاستگذاری و هیات مدیره موسسه «هنر و تجربه» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مباحث مطرح شده درباره افزایش قیمت بلیت سینماها در سال ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه در یک دور باطل افتادهایم که نه این افزایش قیمت را میتوان تایید کرد و نه آن را رد کرد، مانند باقی شاخصههای حوزه اقتصادی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما در بحث مخاطب این را باید گفت مخاطب سینما که تقریباً بیش از یک سال است سینما را از سبد هزینه خانوارش حذف کرده است، حالا که میخواهد به سینما برود، با بلیت ۲ برابر قیمت مواجه میشود. بی شک مخاطب در چنین شرایطی ترجیح میدهد که آن میزان هزینهای که در طول سالهای قبل برای ۵ یا ۱۰ بار سینما رفتن صرف میکرده، با کمتر رفتن به سینما کسر کند.
این بازی دوسر باخت است
این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط فعلی همه چیز بستگی به این دارد که چه فیلمهایی میخواهد با این افزایش قیمت در سینماها اکران شود، توضیح داد: اگر قرار باشد با فیلمهای کم مخاطب و فیلمهایی که عمدتاً هیچ نگاه جدی به گیشه ندارند اکران ادامه داشته باشد که این یک بازی ۲ سر باخت است چرا که هم مخاطب به سینما نمیآید و هم سینمادارها و فعالان فیلمها هیچکدام به درآمد درستی دست پیدا نمیکنند.
وی بیان کرد: این را هم باید به خاطر داشته باشیم که نسبت به سال ۹۸ تقریباً ۵۰ درصد افزایش هزینه تولید فیلم داشتهایم، یعنی اگر در سال ۹۸ یک فیلم با قیمت ۳ میلیارد تومان ساخته میشد، ممکن نبود در سال ۹۹ با کمتر از ۶ میلیارد تومان فیلم ساخت.
علم الهدی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: با توجه به مواردی که گفتم نمیتوان گفت که این تصمیم درست است یا غلط، به نظر میرسد فعالان حوزه نمایش چه دفاتر پخش و چه سینماداران، اگر چارهای برای افزایش قیمت ندارند، بیایند و افزایش قیمت را در طول هفته به میانگین ۲۰ هزار تومان برسانند، به عنوان مثال در ایام عادی هفته دلیلی ندارد که قیمت بلیت سینما ۴۰ تومان باشد، میتواند قیمت بلیت ۲۰ یا ۲۵ هزار تومان باشد، ساعتهای خاص روزهای تعطیل هم باید مد نظر گرفت، یعنی قیمت ساعتهای اکران تا ۴ بعد از ظهر نیز همان ۲۰ هزار تومان باشد، ساعات پیک روی قیمت ۴۰ هزار تومان برسد.
سالها است که میگویم استراتژی سینمای ایران باید به این سمت برود که هرکسی با هر میزان درآمدی که دارد بتواند به سینما بیاید، ما چارهای نداریم که برویم به این سمت که سانس را به ۲ قیمت بلیت بفروشیم، یعنی یک سالن را ۳ قسمت کنیم، به عنوان مثال قسمت A را ۴۰ هزار تومان، قسمت B را ۳۰ هزار تومان و قسمت C را هم ۲۰ هزار تومان بفروشیم وی بیان کرد: سالها است که میگویم استراتژی سینمای ایران باید به این سمت برود که هرکسی با هر میزان درآمدی که دارد بتواند به سینما بیاید، ما چارهای نداریم که برویم به این سمت که سانس را به ۲ قیمت بلیت بفروشیم، یعنی یک سالن را ۳ قسمت کنیم، به عنوان مثال قسمت A را ۴۰ هزار تومان، قسمت B را ۳۰ هزار تومان و قسمت C را هم ۲۰ هزار تومان بفروشیم. قبل از انقلاب اسلامی نیز قیمت لژ سینماها با قیمت عادی فرق میکرد، یعنی قیمت لژ گرانتر از قیمت صندلیهای سینما بود، الان در همه جای دنیا قیمت صندلی متفاوت است، اگر فعالان حوزه نمایش به این سمت بروند و این ابزار و رفتار سنتی خود را فراموش کنند و به این سمت بروند که قیمتهای متنوعی به مخاطب بدهند، میتوانم با این شرط افزایش قیمت بلیت سینماها دفاع کنم، اما اینکه همه روزهای هفته همان ۴۰ هزار تومان باشد، نسبت به افزایش قیمت مخالف هستم.
علم الهدی گفت: مساله دیگر این است که بسیاری از سالنهای اصلی و خوب کشور مجهز به سیستم B سینما هستند، اگر این افزایش قیمت بلیتهای سینما به این سمت برود که سینماهای B ۴۰ هزار تومان باشد و سینماهای E سینما ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد بازهم برای مخاطب تعریف دارد، البته مشروط به اینکه واقعاً از سیستم B در سینماها استفاده شود، البته این را باید بگوییم که سینمای ایران چون عمدتاً سینمای آپارتمانی است، تشخیص این مساله در حوزه اکران سخت است، اما این را باید به خاطر داشته باشید که B سینما سیستم استاندارد جهانی است.
وی تاکید کرد: یک روشهایی باید به افزایش قیمت کمک کند تا مردم به صورت میانگین همان عدد ۲۰ هزار تومان را ببینند، اما مخاطبی که پنجشنبه و جمعه ساعت ۷ شب میخواهد به سینما برود، با همان قیمت ۴۰ هزار تومان بلیت تهیه کند، اما کسی که در طول هفته به سینما میرود، نباید ۴۰ هزار تومان پرداخت کند.
امید به پیک مخاطب، تنها برای یک سئانس!
عضو شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» ادامه داد: چرخه باطل دیگر این است که همچنان منع تردد تا ساعت ۲۱ هست، یعنی آخرین سانس میشود حدود ساعت ۱۹، در چنین شرایط تنها یک سانس پیک مخاطب دارید که میتوانید به امید آمدن مردم باشیم. اینها مواردی است که باید روی آن بحث کارشناسی شود، چرا که تصمیمهای اشتباه باعث میشود همه چیز روی هوا برود.
وی توضیح داد: اما حالا که چارهای جز افزایش قیمت نداریم، ولی سیاست باید به سمت کمیت تعداد فروش بلیت برود نه قیمت بلیت به معنای تنها، به عنوان مثال اگر من یک سینما دارم که در میانگین هر سانس ۲۰ نفر به سالن بیاید با قیمت ۴۰ هزار تومانی بلیت، میشود فروش حدود ۸۰۰ هزار تومان در یک روز، باید سیاست اکران به جایی برسد که به جای ۲۰ نفر ۸۰ نفر به سینما بیایند با قیمت ۲۰ هزار تومان که میتواند فروش بهتری داشته باشد، پس من به عنوان یک سینمادار باید به سمت پر کردن سالنهای سینما بروم.
این مدیر سینما توضیح داد: همچنین سالنهایی باید در سراسر ایران شناسایی شود که قیمت بلیت متفاوتی با سالنهای دیگر باشد، مثلاً ما یک سالنی داریم که نسبت به سالن دیگر کیفیت پایینتری دارد، آن نباید همان قیمت بلیت سالن خوب رو بفروشد، یک بحث دیگر این است که ما ۲ هفته اول فیلمها را با قیمت ۴۰ هزار تومان شروع کنیم، ۲ هفته دیگر را با قیمت ۳۰ هزار تومان و ۲ هفته بعدی را به قیمت ۲۰ تومان نمایش دهیم. یعنی هرچقدر که فیلم روی اکران بماند، قیمتش پایین بیاید، این مساله همه جای دنیا اجرا میشود و چارهای نداریم که نگاه سنتی را به اقتصاد سینما تغییر دهیم تا مردم بتوانند به ما اعتماد کنند، نمیشود که یک فیلم الان با قیمت ۴۰ هزار تومان اکران شود و ۱۰ هفته بعد نیز با همین قیمت ۴۰ هزار تومان فروش داشته باشد، برای همین است که این ابزارهای اقتصادی که در دست سینمادار و تهیه کنندگان و دفاتر پخش است، باید به روز شود و دولت نیز پای خود را باید بکشد بیرون.
علمالهدی در پایان گفت: من مدافع این هستم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در حوزه قیمت گذاری بلیت سینماها ورود پیدا کند، حوزه اقتصاد به حوزه دولت ربطی ندارد، دولت میتواند در این زمینه نظارت داشته باشد اما ورود نداشته باشد.
کد خبر 5165734 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: امیرحسین علم الهدی بلیت سینما اکران عمومی موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی جایزه سینمایی جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر شهر آلبوم موسیقی سریال ایرانی فیلم کوتاه شبکه یک سیما رادیو سلامت کارگردان تئاتر برنامه تلویزیونی موسیقی تلفیقی قیمت ۴۰ هزار تومان هزار تومان ۳۰ هزار تومان ۲۰ هزار تومان عنوان مثال افزایش قیمت بلیت سینما علم الهدی قیمت بلیت چاره ای فیلم ها یک سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازی با روان مخاطب در پخش فوتبال پرسپولیس و استقلال | شعر حافظ بینوا تکه و پاره شد!
به گزارش همشهریآنلاین، لیگ برتر به هفتههای حساس پایانی رسیده و طبیعتا نگاهها به مسابقات جدیتر شده است؛ بعد دوستان در تلویزیون چه میکنند؟ هیچی، در حال بازی با روان مخاطب هستند! در دقایقی از نیمهدوم مسابقه نساجی و پرسپولیس، صدا و تصویر با هم هماهنگ نبودند که این موضوع اعتراضات فراوانی را به همراه آورد. اوایل بازی استقلال و ذوبآهن هم تصویر بارها عقب و جلو شد و یکبار هم صدا از تصویر عقب افتاد که دوباره روی اعصاب مردم رفت.
در این نیمه پیمان یوسفی به ورزشگاه نرسیده بود و محمدرضا احمدی از استودیو بازی را گزارش کرد، هرچند که بالاخره یوسفی در نیمهدوم به آزادی رسید و بعد از گل دوم استقلال، شعر حافظ بینوا را تکه و پاره کرد! یعنی پخش ساده و بیغل و غش یک بازی، اینقدر کار سختی است؟
کد خبر 850281 منبع: روزنامه همشهری برچسبها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس